Menu główne

Koncerty, kino, teatr, film, zajęcia artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Teatr

Teatr Narybek From Poland

Teatr Narybek From Poland to młodzieżowa grupa tworząca pod okiem szefa artystycznego Teatru From Poland Jarosława Filipskiego (www.encyklopediateatru.pl/autorzy/4991/jaroslaw-filipski) w Mysłowickim Ośrodku Kultury w Mysłowicach-Janowie. Zespół zrealizował wiele spektakli, nagradzanych na ogólnopolskich festiwalach.

  • „Tutaj nas jeszcze niebyło” monodram w wykonaniu Anny Biernackiej
  • „Fillikurrrka” (rok 2003)
  • „Z Życia Cukierków”- plenerowy spektakl familijny zagrany około 30 razy w sezonach letnim 2006-07-08
  • „Istota Bycia Cool” (2006)
  • „Dziewictwo” (2008) monodram w wykonaniu Katarzyny Gorczycy
  • „Ciemne Gry” (2009)
  • „ŻANETA-WERONIKA-MAGDALENA” (2010) monodram w wykonaniu Dagmary Włoszek
  • „ZŁO/łamaneprzez/Dobro” (2012) monodram w wykonaniu Klaudii Bady
  • „Coś z głową” (1012) duodram w wykonaniu Soni Siwek i Pawła Zieglera
  • „Żywe pomniki” (2013-15) – akcje happeningowe plenerowe
  • „Mam tak samo jak Ty” (2015)
  • „Uwaga! Wieczór Poezji! (wznowienie 2016)
  • „Fulla” (2017) monodram w wykonaniu Julii Boguni
  • „Bajka o pozytywnym myśleniu” (2017)
  • „Wyspa” (2018)

Narybek specjalizuje się w realizacji autorskich przedstawień, które dotykają problemów współczesności.

SPEKTAKLE

„Dziewictwo”

tekst: Ruta Kavalkanti
reżyseria: Jarosław Filipski
współpraca reżyserska, scenograficzna i ruchowa – Joanna Chwastek
występuje: Katarzyna Gorczyca
muzyka: ładna
Premiera: grudzień 2008 w MOKiS „Trójkąt” w Mysłowicach

Nagrody i wyróżnienia:

  • Spektakl nagrodzony Złotą Misą Borowiny podczas XXX Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju 2009
  • Wyróżnienie – 7 Ogólnopolski Przegląd Monodramów Warszawa 2009
  • I miejsce podczas Finału Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego oraz  nagroda publiczności – „Sam na Scenie” Słupsk 2009
  • Festiwal Teatrów Studenckich Pułtusk – nagroda za ironiczne i oryginalne podejście do problemu intymności i konsumpcjonizmu oraz świetne wykorzystanie przestrzeni i ruch sceniczny
  • Kwalifikacje na Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora i Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora – imprezy odbędą się w listopadzie 2009
  • II nagroda na IV Festiwalu Teatrów Małych Form w Lublinie

Od razu trzeba wyjaśnić, że zbieżność tytułów z gombrowiczowskim „Dziewictwem” jest prawie przypadkowa. Prawie, gdyż są jednak cechy wspólne: dziewica bezsprzecznie jest, problemy cnotliwe ma, niewinność też okazuje (w pewnym sensie). Jednak nasze dziewictwo jest z XXI wieku, tamto – Gombrowicza to ramotka z minionej epoki. Obie dziewice mają zupełnie inny problem związany ze swoją cnotą.

Narybkowa dziewica ma pomysł-ideę. Ponadto tańczy, śpiewa, improwizuje. Ma cel    i do niego dąży. Tylko, że świat za nią nie nadąża, świat jest jeszcze w innej epoce, ona jest za to człowiekiem (choć dziewicą tylko;) nowoczesnym.

Kilka słów o autorce. Ruta Kavalkanti pochodzi z Norwegii, jest młodą obiecującą pisarką, patrzącą na świat oczami, które widzą zgniłe kwiatki. Z wyboru nie chce drukować w Norwegii, woli, by ją poznawano w jakimś kraju unijnym. Spotkaliśmy się z Rutą na portalu poświęconym rybkom akwariowym.

Więcej info i zdjęcia: www.teatrfrompoland.art.pl 
Kontakt: Jarosław Filipski, e-mail jfilipski(at)m-ok.pl

„Istota bycia cool”

Reżyseria: Jarosław Filipski
Występują: Małgorzata Białek, Katarzyna Gorczyca, Katarzyna Targońska, Katarzyna Zalewska, Paweł Ziegler

„Istota Bycia Cool” to owoc pracy z uczestnikami warsztatów teatralnych prowadzonych przez tego samego Filipskiego z młodzieżą z Mysłowickiego Ośrodka Kultury i Sztuki „Trójkąt” w Mysłowicach. Autorstwo spektaklu jest raczej zbiorowe, a inspiracji można się doszukiwać w otaczającej rzeczywistości  i współczesnej literaturze.
Żyjemy w czasie McPracy i najczęściej jest to pierwszy rodzaj zatrudnienia, z jakim spotyka się młodzież. Zostawia to niezatarty ślad, wrażenia traumatyczne. Można się im przeciwstawić, jednak często młodzi ludzie myślą, że trzeba się przystosować. Wielu tak robi i staje się trybikiem w maszynie …

Spektakl w 2006 roku otrzymał nagrody:

  • Ogólnopolski Festiwal Sztuki Aktorskiej w Rybniku – II miejsce
  • Festiwal Sztuk Autorskich „Windowisko” w Gdańsku – wyróżnienie
  • Festiwal Teatrów Małych Form „Słodkobłękity” w Zgierzu I miejsce
  • Barbórkowe Spotkania Teatralne w Skierniewicach – II miejsce
  • Łódzkie Spotkania Teatralne – wyróżnienie

Kościec światopoglądowy

„Istota bycia cool” jest współczesnym moralitetem. Moralitetem opowiadającym o tym, że psudo-prawdy nie dają niczego pozytywnego nie tylko tym, którzy z tych czy innych względów mają je przyjąć, ale przede wszystkim tym, którzy je produkują   i dystrybuują. Nawet nie w imię wiary w kolejną ozdrowieńczą rewolucję itp. Utopie, na które czekał wiek dziewiętnasty, usiłował przełknąć dwudziesty, a na które już nie ma cierpliwości ani naiwności wiek dwudziesty pierwszy. Po prostu tego typu postawy prowadzą do krótkowzrocznej, nieracjonalnej polityki, której efektem jest zwykle zużycie materiału. Np. materiału ludzkiego. Bez metafizycznego zadęcia, bez utopijnego banału, Teatr Narybek From Poland referuje zdarzenia z interpersonalnych treningów, których celem jest wyciśnięcie z kursantów maksymalnej ilości energii w pracy – „kiepsko płatnej, stresującej i niepewnej”. Jednocześnie teatr ubarwia to ludycznymi akcentami – np. rozmowa dwóch połówek kurczaka o solarium …
(z gazetki festiwalowej Łódzkich Spotkań Teatralnych 2006 – Dziad Borowy)

Teatr  ogarnia przestrzeń

Młodzi aktorzy docierają do swoich widzów bardzo naturalnie, nie traktują teatru z patosem, przez co łatwiej nawiązują kontakt z publicznością. Podczas trwania spektaklu wiążą z nią nitkę porozumienia, za którą pociągają, aby(…). Artyści stworzyli niezwykle ciekawe przedstawienie łącząc ze sobą elementy komiczne i tragicznie, jak i świetnie parodiując chore środowisko. Sceny z początku śmiesznie stają się coraz bardziej przerażające i pełne grozy, w celu spotęgowania wrażenia, jakie wywołuje na nas sztuka. Wszystko po to, abyśmy mogli znaleźć się w kilku miejscach na raz, przekroczyć granice naszego umysłu i być równocześnie w świecie chciwych pracodawców, eksploatowanych pracowników i na walkach Jedi.
W obliczu zagrożenia nową kulturą biznesu młodzi Jedi stają się bezcenni, bo są w stanie stoczyć walki z narastającym grubiaństwem. Przełamanie chciwości pracowników, może nie być łatwe. To jest zadanie, które rozpoczyna zmienianie świata na lepsze i tego podjęli się aktorzy.
Jest to spektakl, który trzeba zobaczyć, ponieważ przestrzega nas, że jeśli nie zaczniemy ogarniać swojej przestrzeni i nie zahamujemy chorej ambicji, która jest w stanie zrobić „wszystko”, staniemy się tylko pustymi i nieczułymi produktami biznesu.

(Agata Szymanek, lat 16, „Mysłowicki Informator Kulturalny”)

„Spektakl pokazuje dosyć przerażający obraz rzeczywistości.   Z jednej strony niczym nieskrępowane dążenie do sukcesu z drugiej modlitwa do pracy zaharowanych, zniszczonych codziennym wysiłkiem ludzi. ” O praco nijaka, stresująca, źle płatna…”. Na dokładkę aktorzy serwują widzom próbkę retoryki narodowej i… ekologicznej, a także kilka tzw. dobrych rad życiowych prosto z czasopism dla kobiet. Porażające przedstawienie.” (gdzieś z internetu).

„Fillikurrrka”

scenariusz zespół

reżyseria – Jarosław Filipski

skład: Anna Biernacka, Joanna Chwastek, Andrzej Gęsiarz, Wojciech Król, Klaudia Skoczylas Agata Skolmowska,, Grzegorz Pytel

Jest to spektakl autorski – grany jako Teatr Zmyslovi – zbudowany na bazie tekstów zaczerpniętych z czasopism młodzieżowych. Dotyka ważnych dla młodzieży zagadnień, kłopotów z tożsamością młodego pokolenia. Spektakl pokazuje jak łatwo zabrnąć w ślepą uliczkę, nierozumnie traktując mody lansowane przez media.

Nagrody

I Nagroda – Festiwal Teatralny w Andrychowie

(plus wyrożnienie aktorskie Wojciech Król)

wyróżnienie – Festiwal Teatrow Studenckich „Wyjście z cienia” Gdańsk

nagroda reżyserska dla Jaroslaw Filipskiego – Tyskie Spotkania Teatralne

I Nagroda – I Ogólnopolski Festiwal Teatralny w SCENIE „i“ Kraków

II Nagroda Ogolnopolski Festiwal Sztuki Aktorskiej Rybnik

wyrożnienie – Łódzkie Spotkania Teatralnej

wyróżnienie – Festiwal Sztuk Autorskich Windowisko Gdańsk

„ŻANETA-WERONIKA-MAGDALENA”

monodram w wykonaniu Dagmary Włoszek

tekst/reżyseria Jarosław Filipski

nagrody aktorskie:

– Ogólnopolski Festiwal Sztuki Teatralnej w Rybniku

– Festiwal Wiosna Teatralna w Rypinie

Półgodzinny spektakl opowiada o młodej kobiecie, która ma wiele w głowie, przede wszystkim ideałów. Wierzy w nie, próbuje wcielać je w życie i – uwaga – nawet jej się to częściowo udaje! Jak to jest możliwe, że w zderzeniu z rzeczywistością nie wątpi, nie poddaje się, nie ulega – jak większość w tym smutnym kraju, tylko hurra do przodu? Cóż, nasza bohaterka ma To Coś, co jej pozwala nie tracić animuszu. Umie się znaleźć i przystosować do sytuacji.

„ZŁO/łamaneprzez/DOBRO”

monodram w wykonaniu Klaudii Bady

tekst/reżyseria Jarosław Filipski

wyróżnienie – Festiwal Teatralny Absurdalia w Katowicach

Tekst w oparciu o autentyczne kazania robiącego furorę w internecie wsród młodzieży pewnego (uwaga trudne słowo 🙂 suspendowanego księdza napisał instruktor Jarosław Filipski. Trudnych, jak i zaskakujących słów będzie w spektaklu więcej, chocby: aura, akupresura, akupunktura, antropozofia, antypedagogika, aromaterapia… żeby tylko dać przykłady tych na A.

Zdradźmy jeszcze, że spektakl ma również przesłania. Oto jedno z nich: „jeśli czytasz horoskopy i wierzysz w nie, jeśli masz nałogi: nikotynizm, alkoholizm, telewizja, internet to jest z tobą źle!”

„Mam tak samo jak Ty”

obsada: Klaudia Bady, Małgorzata Gawin, Joanna Glapińska, Sebastian Goj, Paweł Ziegler

scenariusz – zespół

reżyseria Jarosław Filipski

Narybek otrzymał prestiżowe wyróżnienie za spektakl „Mam tak samo jak Ty” na Ogólnopolskim XVII FESTIWALU SZTUKI TEATRALNEJ w Rybniku. Festiwal odbył się w dniach 15-17 maja 2015.

Narybek wystąpił w doborowym towarzystwie. Wystarczy powiedzieć, że nasz teatr wyprzedzili zawodowy Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” z Kielc ze spektaklem „Sklepy Cynamonowe” oraz Teatr Brama z Goleniowa ze spektaklem „Fakeryzm”.

A o czym jest spektakl „Mam tak samo jak Ty”? Jak mówią sami autorzy jest to „Tragifarsa okraszona krytyką życia publicznego i medialnego. Przegląd postaw społecznych inspirowany otaczającą rzeczywistością. Autentyczne wydarzenia zamknięte w świat symboli, pozwalających na subiektywną interpretację, wolną od tej narzuconej przez media.”

„Fulla”

monodram na podstawie scenariusza Ruty Kavalcanti (islandzka dziennikarka, uchodźczyni z ogarniętego wojną Bliskiego Wschodu)

scenografia & kostiumy Joanna Chwastek

reżyseria Jarosław Filipski

W roli głownej młoda przyszła gwiazda telenowel. Póki co jest alternatywna, wyzywająca, niepokorna i niepokojąca w swoim aktorstwie… Julia Bogunia!

Na przykładzie lalki Barbie i Fulli (Fulla to autentyczna alternatywa Barbie dla arabskich dziewcząt) staraliśmy się pokazać na czym polega różnorodność i wzajemna niechęć kultury europejskiej (polskiej) i muzułmańskiej. To monodram o arabskiej emigracji i o tym z czym emigranci spotykają się u nas. Niech Was nie zwiedzie, że aktorka wciela się w role lalek, bowiem mówi o problemach poważnych. Choć – o dziwo – chwilami może być śmiesznie. Takie pozory, takie pomieszanie.

* monodram „Fulla” został zauważony podczas Słodkobłękitów – Festiwalu Małych Teatrów w Zgierzu. W roku 2017. Aktorka odtwarzająca rolę Barbie/Fulli otrzymała nagrodę aktorską za obiecujący debiut.

* W Krakowie Ogólnopolski Festiwal Młodych Alchemia Teatru „Konrad 2017”. W ramach tego festiwalu wystąpiła Julia Bogunia z Teatru Narybek From Poland z monodramem „Fulla” z Mysłowickiego Ośrodka Kultury zdobywając tzw. Pierwsze Wyróżnienie!

„Bajka o pozytywnym myśleniu”

scenariusz – zespół

reżyseria Jarosław Filipski

występują: Małgorzata Gawin, Joanna Glapińska, Sebastian Goj plus Goście

kostiumy Joanna Chwastek

Serdecznie zapraszamy Państwa na sesję coachingową poświęconą sposobom na uzyskiwanie synergii przy pomocy pozytywnego myślenia. Każdy (?) w swoim codziennym życiu napotyka przeszkody, przez które nie może zaspokoić swoich podstawowych potrzeb. Skutkuje to zwiększonym obciążeniem psychicznym i frustracją 🙁 Skuteczną bronią w walce ze stresem i niepewnością jest pozytywne myślenie. Podczas naszej sesji zrozumiesz, czym jest pozytywne myślenie, dzięki któremu możliwe staje się przyciąganie do siebie nieuchronnych sukcesów – zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Wszechświat jest bowiem… energią, a wysyłając ku niemu fale, czyli myśli o odpowiedniej częstotliwości, otrzymamy satysfakcjonującą nas odpowiedź – spełnienie naszych próśb. (Wiemy, bo jesteśmy po odpowiednich kursach). Podstawą jest przede wszystkim pozytywne nastawienie, wiara, że to, o co prosimy, na pewno otrzymamy oraz wizualizacja naszych pragnień. Szkolenie opracowane zostało na podstawie najskuteczniejszych metod samodoskonalenia. Skierowane jest do wszystkich osób, którym zależy na lepszej jakości życia 😉

WYSPA

to najnowsza pokoleniowa wypowiedź młodego zespołu, o współczesności w jakiej przyszło nam żyć i o wizji niedalekiej przyszłości.

Opowieść w założeniu utopijna – choć niekoniecznie, bo rzeczywistość często nas wyprzedza i zaskakuje w swoich scenariuszach.

Czyżby czarnowidztwo nas dopadło?

Mamy jednak nadzieję, że temat, podany a rebours, będzie przystępny w formie i – na przekór wszystkiemu – optymistyczny w treści.

Uzbrojeni w algorytmy, wprowadzamy tryb samoregulacji, kalibrujemy narrację i nagłaśniamy pozytywny przekaz. Bo w końcu wszyscy chcemy, by było jak najlepiej, fundament był zdrowy, wolny od demoralizacji, a słupki poparcia rosły. Zero kompromisów – maksimum kompromitacji!

występują:

Julia Bogunia, Małgorzata Gawin, Kamil Czubala, Paweł Ziegler

scenariusz, scenografia – zespół

muzyka – klasyka

reżyseria – Jarosław Filipski

NIEBAWEM PREMIERA!

Sukcesy teatralne

TEATR PUBLICYSTYCZNY

Najmłodsza grupa zadebiutowała w kwietniu 2008 podczas X Festiwalu Młodzieży Szkolnej (przegląd organizowany przez MDK Mysłowice a odbywający się w MCK) spektaklem Kraj dla Ludzi zdobywając I miejsce.
W 2009 roku zespół ponownie wziął udział w przeglądzie i za spektakl „Szkoda słów”  otrzymał także I  miejsce.

Teatr Narybek From Poland istnieje od pięciu lat.
Poprzednie spektakle „Istota bycia cool” i „Tutaj nas jeszcze nie było” zdobywały nagrody na najważniejszych festiwalach teatru alternatywnego w kraju.

„Istota Bycia Cool” nagrody:

  • Ogólnopolski Festiwal Sztuki Aktorskiej w Rybniku – II miejsce
  • Festiwal Sztuk Autorskich „Windowisko” w Gdańsku – wyróżnienie
  • Festiwal Teatrów Małych Form „Słodkobłękity” w Zgierzu I miejsce
  • Barbórkowe Spotkania Teatralne w Skierniewicach – II miejsce
  • Łódzkie Spotkania Teatralne – wyróżnienie

W roku 2009 spektakl „Ciemne gry”, który miał premierę na festiwalu Mediawave, otrzymał główna nagrodę na Studenckim Festiwalu „Absurdalia” w Katowicach za tropienie absurdów współczesności.

Wielkim sukcesem okazał się monodram napisany i wyreżyserowany przez instruktora Jarosława Filipskiego „Dziewictwo” w wykonaniu Katarzyny Gorczycy.

  • Spektakl nagrodzony Złotą Misą Borowiny podczas XXX Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju 2009.
  • Wyróżnienie – 7 Ogólnopolski Przegląd Monodramów Warszawa 2009.
  • I miejsce podczas Finału Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego oraz  nagroda publiczności – „Sam na Scenie” Słupsk 2009.
  • Festiwal Teatrów Studenckich Pułtusk – nagroda za ironiczne i oryginalne podejście do problemu intymności i konsumpcjonizmu oraz świetne wykorzystanie przestrzeni i ruch sceniczny.
  • IV Festiwal Monodramów i Małych Form Scenicznych Lublin – II nagroda
  • Wyróżnienie I Festiwal Monodramów i Teatrów Małych Form Gorzów Wielkopolski 2009.
  • Kwalifikacje na Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora i Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora 2009.

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress