Menu główne

Koncerty, kino, teatr, film, zajęcia artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Teatr

Teatr Narybek From Poland

Teatr Narybek From Poland to grupa studentów tworząca pod okiem szefa artystycznego Teatru From Poland Jarosława Filipskiego w Mysłowickim Ośrodku Kultury i Sztuki „Trójkąt” w Mysłowicach-Janowie. Pierwszym spektaklem, który pojawił się pod nazwą Narybek From Poland był monodram „Tutaj nas jeszcze nie było”, napisany przez Filipskiego dla Ani Biernackiej, nagradzany i oglądany w wielu większych i mniejszych miastach naszego kraju. Potem nastąpiła udana próba teatru plenerowego „Z Życia Cukierków”- zagrana 30 razy w sezonie letnim 2006-07 dla familijnej publiczności. Następnym spektaklem była „Istota Bycia Cool” – nagroda między innymi na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych 2006; I miejsce – Festiwal Teatrów Studenckich Pułtusk, Festiwal Teatrów Małych Form „Słodkobłękity” w Zgierzu – I miejsce.

Spektakl – „Dziewictwo”

tekst: Ruta Kavalkanti
reżyseria: Jarosław Filipski
współpraca reżyserska, scenograficzna i ruchowa – Joanna Chwastek
występuje: Katarzyna Gorczyca
muzyka: ładna
Premiera: grudzień 2008 w MOKiS „Trójkąt” w Mysłowicach

Nagrody i wyróżnienia:

  • Spektakl nagrodzony Złotą Misą Borowiny podczas XXX Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju 2009
  • Wyróżnienie – 7 Ogólnopolski Przegląd Monodramów Warszawa 2009
  • I miejsce podczas Finału Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego oraz  nagroda publiczności – „Sam na Scenie” Słupsk 2009
  • Festiwal Teatrów Studenckich Pułtusk – nagroda za ironiczne i oryginalne podejście do problemu intymności i konsumpcjonizmu oraz świetne wykorzystanie przestrzeni i ruch sceniczny
  • Kwalifikacje na Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora i Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora – imprezy odbędą się w listopadzie 2009
  • II nagroda na IV Festiwalu Teatrów Małych Form w Lublinie

Od razu trzeba wyjaśnić, że zbieżność tytułów z gombrowiczowskim „Dziewictwem” jest prawie przypadkowa. Prawie, gdyż są jednak cechy wspólne: dziewica bezsprzecznie jest, problemy cnotliwe ma, niewinność też okazuje (w pewnym sensie). Jednak nasze dziewictwo jest z XXI wieku, tamto – Gombrowicza to ramotka z minionej epoki. Obie dziewice mają zupełnie inny problem związany ze swoją cnotą.

Narybkowa dziewica ma pomysł-ideę. Ponadto tańczy, śpiewa, improwizuje. Ma cel    i do niego dąży. Tylko, że świat za nią nie nadąża, świat jest jeszcze w innej epoce, ona jest za to człowiekiem (choć dziewicą tylko;) nowoczesnym.

Kilka słów o autorce. Ruta Kavalkanti pochodzi z Norwegii, jest młodą obiecującą pisarką, patrzącą na świat oczami, które widzą zgniłe kwiatki. Z wyboru nie chce drukować w Norwegii, woli, by ją poznawano w jakimś kraju unijnym. Spotkaliśmy się z Rutą na portalu poświęconym rybkom akwariowym.

Więcej info i zdjęcia: www.teatrfrompoland.art.pl 
Kontakt: Jarosław Filipski   607 33 55 30

Spektakl – „Istota bycia cool”

Reżyseria: Jarosław Filipski
Występują: Małgorzata Białek, Katarzyna Gorczyca, Katarzyna Targońska, Katarzyna Zalewska, Paweł Ziegler

„Istota Bycia Cool” to owoc pracy z uczestnikami warsztatów teatralnych prowadzonych przez tego samego Filipskiego z młodzieżą z Mysłowickiego Ośrodka Kultury i Sztuki „Trójkąt” w Mysłowicach. Autorstwo spektaklu jest raczej zbiorowe, a inspiracji można się doszukiwać w otaczającej rzeczywistości  i współczesnej literaturze.
Żyjemy w czasie McPracy i najczęściej jest to pierwszy rodzaj zatrudnienia, z jakim spotyka się młodzież. Zostawia to niezatarty ślad, wrażenia traumatyczne. Można się im przeciwstawić, jednak często młodzi ludzie myślą, że trzeba się przystosować. Wielu tak robi i staje się trybikiem w maszynie …

Spektakl w 2006 roku otrzymał nagrody:

  • Ogólnopolski Festiwal Sztuki Aktorskiej w Rybniku – II miejsce
  • Festiwal Sztuk Autorskich „Windowisko” w Gdańsku – wyróżnienie
  • Festiwal Teatrów Małych Form „Słodkobłękity” w Zgierzu I miejsce
  • Barbórkowe Spotkania Teatralne w Skierniewicach – II miejsce
  • Łódzkie Spotkania Teatralne – wyróżnienie

Kościec światopoglądowy

„Istota bycia cool” jest współczesnym moralitetem. Moralitetem opowiadającym o tym, że psudo-prawdy nie dają niczego pozytywnego nie tylko tym, którzy z tych czy innych względów mają je przyjąć, ale przede wszystkim tym, którzy je produkują   i dystrybuują. Nawet nie w imię wiary w kolejną ozdrowieńczą rewolucję itp. Utopie, na które czekał wiek dziewiętnasty, usiłował przełknąć dwudziesty, a na które już nie ma cierpliwości ani naiwności wiek dwudziesty pierwszy. Po prostu tego typu postawy prowadzą do krótkowzrocznej, nieracjonalnej polityki, której efektem jest zwykle zużycie materiału. Np. materiału ludzkiego. Bez metafizycznego zadęcia, bez utopijnego banału, Teatr Narybek From Poland referuje zdarzenia z interpersonalnych treningów, których celem jest wyciśnięcie z kursantów maksymalnej ilości energii w pracy – „kiepsko płatnej, stresującej i niepewnej”. Jednocześnie teatr ubarwia to ludycznymi akcentami – np. rozmowa dwóch połówek kurczaka o solarium …
(z gazetki festiwalowej Łódzkich Spotkań Teatralnych 2006 – Dziad Borowy)

Teatr  ogarnia przestrzeń

Młodzi aktorzy docierają do swoich widzów bardzo naturalnie, nie traktują teatru z patosem, przez co łatwiej nawiązują kontakt z publicznością. Podczas trwania spektaklu wiążą z nią nitkę porozumienia, za którą pociągają, aby(…). Artyści stworzyli niezwykle ciekawe przedstawienie łącząc ze sobą elementy komiczne i tragicznie, jak i świetnie parodiując chore środowisko. Sceny z początku śmiesznie stają się coraz bardziej przerażające i pełne grozy, w celu spotęgowania wrażenia, jakie wywołuje na nas sztuka. Wszystko po to, abyśmy mogli znaleźć się w kilku miejscach na raz, przekroczyć granice naszego umysłu i być równocześnie w świecie chciwych pracodawców, eksploatowanych pracowników i na walkach Jedi.
W obliczu zagrożenia nową kulturą biznesu młodzi Jedi stają się bezcenni, bo są w stanie stoczyć walki z narastającym grubiaństwem. Przełamanie chciwości pracowników, może nie być łatwe. To jest zadanie, które rozpoczyna zmienianie świata na lepsze i tego podjęli się aktorzy.
Jest to spektakl, który trzeba zobaczyć, ponieważ przestrzega nas, że jeśli nie zaczniemy ogarniać swojej przestrzeni i nie zahamujemy chorej ambicji, która jest w stanie zrobić „wszystko”, staniemy się tylko pustymi i nieczułymi produktami biznesu.

(Agata Szymanek, lat 16, „Mysłowicki Informator Kulturalny”)

„Spektakl pokazuje dosyć przerażający obraz rzeczywistości.   Z jednej strony niczym nieskrępowane dążenie do sukcesu z drugiej modlitwa do pracy zaharowanych, zniszczonych codziennym wysiłkiem ludzi. ” O praco nijaka, stresująca, źle płatna…”. Na dokładkę aktorzy serwują widzom próbkę retoryki narodowej i… ekologicznej, a także kilka tzw. dobrych rad życiowych prosto z czasopism dla kobiet. Porażające przedstawienie.” (gdzieś z internetu).

 

Sukcesy teatralne

TEATR PUBLICYSTYCZNY 

Najmłodsza grupa zadebiutowała w kwietniu 2008 podczas X Festiwalu Młodzieży Szkolnej (przegląd organizowany przez MDK Mysłowice a odbywający się w MCK) spektaklem Kraj dla Ludzi zdobywając I miejsce.
W 2009 roku zespół ponownie wziął udział w przeglądzie i za spektakl „Szkoda słów”  otrzymał także I  miejsce.

Teatr Narybek From Poland istnieje od pięciu lat.
Poprzednie spektakle „Istota bycia cool” i „Tutaj nas jeszcze nie było” zdobywały nagrody na najważniejszych festiwalach teatru alternatywnego w kraju.

„Istota Bycia Cool” nagrody:

  • Ogólnopolski Festiwal Sztuki Aktorskiej w Rybniku – II miejsce
  • Festiwal Sztuk Autorskich „Windowisko” w Gdańsku – wyróżnienie
  • Festiwal Teatrów Małych Form „Słodkobłękity” w Zgierzu I miejsce
  • Barbórkowe Spotkania Teatralne w Skierniewicach – II miejsce
  • Łódzkie Spotkania Teatralne – wyróżnienie

W roku 2009 spektakl „Ciemne gry”, który miał premierę na Mediawave, otrzymał główna nagrodę na Studenckim Festiwalu „Absurdalia” w Katowicach za tropienie absurdów współczesności.

Wielkim sukcesem okazał się monodram napisany i wyreżyserowany przez instruktora Jarosława Filipskiego „Dziewictwo” w wykonaniu Katarzyny Gorczycy.

  • Spektakl nagrodzony Złotą Misą Borowiny podczas XXX Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju 2009.
  • Wyróżnienie – 7 Ogólnopolski Przegląd Monodramów Warszawa 2009.
  • I miejsce podczas Finału Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego oraz  nagroda publiczności – „Sam na Scenie” Słupsk 2009.
  • Festiwal Teatrów Studenckich Pułtusk – nagroda za ironiczne i oryginalne podejście do problemu intymności i konsumpcjonizmu oraz świetne wykorzystanie przestrzeni i ruch sceniczny.
  • IV Festiwal Monodramów i Małych Form Scenicznych Lublin – II nagroda
  • Wyróżnienie I Festiwal Monodramów i Teatrów Małych Form Gorzów Wielkopolski 2009.
  • Kwalifikacje na Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora i Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora 2009.