Menu główne

Koncerty, kino, teatr, film, zajęcia artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Projekcje filmowe

Projekcje filmowe w ramach DKF-u im. Andrzeja Nardellego.

Wieczory Filmowe: Christopher Nolan

Opublikował | 26 listopada 2018 w kategorii: 2018, Brzezinka, Projekcja filmowa DKF, Seans filmowy, Wieczór filmowy

Wieczory Filmowe: Christopher Nolan

30.11.2018 r., godz. 19:00 MOK Brzezinka (ul. Laryska 5) WIECZORY FILMOWE: CHRISTOPHER NOLAN Wstęp wolny W andrzejkową noc wyświetlony zostanie film Christophera Nolana, dzieło na miarę sztuczki iluzjonistycznej najwyższych lotów, gdzie każdy najmniejszy detal ma znaczenie. Akcja filmu rozgrywa się w XIX-wiecznym Londynie. Dwóch iluzjonistów (Hugh Jackman i Christian Bale), prezentuje zapierające dech w piersiach, bardzo niebezpieczne sztuczki magiczne. Relacja między bohaterami zmienia się w momencie, gdy podczas jednego z wystąpień dochodzi do tragicznego w skutkach wydarzenia. Od tej chwili oboje rywalizują ze sobą i każdy z nich pragnie wykonać sztuczkę, która przyciągnie i zachwyci publiczność, nie bacząc na konsekwencje i cenę jaką za to będą musieli zapłacić. Film powstał na podstawie powieści o tym samym tytule, autorstwa Christophera Priesta. Prelekcję oraz dyskusję poprowadzi Agnieszka...

czytaj więcej

Wieczory Filmowe: Roman Polański

Opublikował | 30 października 2018 w kategorii: 2018, Brzezinka, Projekcja filmowa DKF, Seans filmowy, Wieczór filmowy

Wieczory Filmowe: Roman Polański

16.11.2018 r., godz. 19:00 MOK Brzezinka (ul. Laryska 5) WIECZORY FILMOWE: ROMAN POLAŃSKI Wstęp wolny Podczas pierwszych w tym sezonie Wieczorów Filmowych zobaczymy film Romana Polańskiego. Akcja filmu toczy się w latach 30. w Los Angeles. Fabuła jest luźno oparta na prawdziwych zdarzeniach i korupcyjnych aferach, które miały miejsce w Los Angeles na początku XX wieku. Cwany i cyniczny prywatny detektyw Jake Gittes (Jack Nicholson), specjalizuje się w „sprawach matrymonialnych”, jak sam je określa. Jedna z takich spraw właśnie się nadarza. Kobieta przedstawiająca się jako Evelyn Mulwray wynajmuje go do śledzenia swojego męża, Hollisa, wysoko postawionego urzędnika zajmującego się dostawami wody dla miasta. Gittes zabiera się do pracy, jak do kolejnego rutynowego śledztwa, ale z czasem orientuje się, że tym razem ma do czynienia z większą aferą, niż małżeńska zdrada. Detektyw szybko odkrywa, że kobieta, która go wynajęła, nie jest osobą, za którą się podaje. Kiedy Hollis Mulwray zostaje zamordowany, sprawa robi się poważna, ale Gittes nie może i nie potrafi się już wycofać. Tropy dochodzenia wiodą bohatera do prawdziwej pani Mulwray (Faye Dunaway), jej ojca milionera (w tej roli wybitny reżyser John Huston) oraz gęstej sieci intryg, zbrodni, tajemnic i korupcji, za którymi kryje się afera finansowa na wielką skalę. Przed rozpoczęciem zdjęć Polański zmusił cenionego scenarzystę, Roberta Towne’a, do gruntownego przerobienia tekstu, włącznie z wymianą happy-endu na zakończenie tragiczne. Pisarz kłócił się wówczas z reżyserem, ale po latach przyznał, że Polański we wszystkim miał rację. Wysiłki reżysera oraz jego słynne awantury na planie z Faye Dunaway i Jackiem Nicholsonem przyniosły olśniewający efekt. Jest to jeden z tych nielicznych filmów, w których wszystko jest bliskie doskonałości: detale i realia międzywojennego Los Angeles, muzyka Jerry’ego Goldsmitha, gorzka, mroczna fabuła, właściwa czarnym filmom romantyka i pesymistyczna melancholia, wreszcie rewelacyjna gra Nicholsona, który wspina się na wyżyny swojego talentu. Dzieło Polańskiego otrzymało 11 nominacji do Oscara i statuetkę...

czytaj więcej

Wieczory Filmowe: Peter Hyams

Opublikował | 22 maja 2018 w kategorii: 2018, Grunwaldzka, Projekcja filmowa DKF, Wieczór filmowy, Wydarzenie

Wieczory Filmowe: Peter Hyams

26.05.2018 r., godz. 18:00 Mysłowicki Ośrodek Kultury, ul. Grunwaldzka 7 WIECZORY FILMOWE: PETER HYAMS Wstęp wolny Tym razem zapraszamy wszystkich na drugą (młodszą o szesnaście lat i mniej znaną) odsłonę międzyplanetarnej odysei, w której mówi się znacznie więcej, niż w pierwowzorze Kubricka. W 2010 roku świat trwożliwie przygląda się eskalacji konfliktu zimnowojennego. Mocarstwa przepychają się w Hondurasie, zaś ludzie drżą na myśl o wojnie nuklearnej. W takich warunkach ani przejażdżka futurystycznym samochodem, ani nawet zabawa z delfinami pluskającymi się w salonie nie pozwalają Amerykanom zapomnieć o mocarstwowych ambicjach tych złowieszczych „Ruskich”. Tymczasem miliony kilometrów od Ziemi rozgrywa się wojna… jeszcze zimniejsza. Kiedy Peter Hyams przystępował do kręcenia kontynuacji Kubrickowskiego arcydzieła, co poniektórzy obawiali się, że autor „Strażnika czasu” wypaczy filozoficzny sens międzyplanetarnej podróży. Choć Hyams momentami albo cytuje autora pierwowzoru nazbyt dosłownie, albo też Kubricka parafrazuje, to jednocześnie przekonuje widza o swoim bezgranicznym uwielbieniu dla pierwszej „Podróży poza gwiazdy”. W realizacji Hyamsa wyczuwa się przy tym nie tylko fascynację dziełem o poszukiwaniu genezy człowieka. Druga część „Podróży poza gwiazdy” zachwyca wizualnymi popisami, przywołującymi na myśl techniczną maestrię pierwowzoru, ale pobrzmiewają w niej też echa napięć zimnowojennych, którym Kubrick dał wyraz w satyrycznym „Doktorze Strangelove”. Prelekcję oraz dyskusję poprowadzi Wojciech Sitek, doktorant w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Uniwersytecie...

czytaj więcej

Wieczory Filmowe: Stanley Kubrick

Opublikował | 8 maja 2018 w kategorii: 2018, Grunwaldzka, Projekcja filmowa DKF, Seans filmowy, Wieczór filmowy

Wieczory Filmowe: Stanley Kubrick

12.05.2018 r., godz. 18:00 Mysłowicki Ośrodek Kultury, ul. Grunwaldzka 7 WIECZORY FILMOWE: STANLEY KUBRICK Wstęp wolny Film Stanleya Kubricka do dnia dzisiejszego jest uznawany za jeden z najwybitniejszych filmów science fiction w historii kina. Na rok przed lądowaniem człowieka na Księżycu Kubrick dał widzom możliwość odbycia podróży kosmicznej i przesunął granice poznania. Poszukując źródeł ewolucji rodzaju ludzkiego stworzył dzieło zachwycające formą i onieśmielające filozoficzną głębią. Eksplorację wszechświata uczynił hipnotyzującym doświadczeniem wizualnym, którego siłę oddziaływania wzmacnia „donośna cisza kosmosu”. Przekroczenie ram znanego nam świata i próba nawiązania kontaktu z inną cywilizacją inicjuje w filmie poetycką odyseję rodzaju ludzkiego. Międzyplanetarna podróż zaskakuje przy tym wieloznacznością i subiektywnością doświadczenia. Spotkanie z obcym, kontakt z transcendencją, wiwisekcja człowieczeństwa… Mimo 50 lat, które minęły od premiery „Podróży poza gwiazdy” (jak brzmiał roboczy tytuł filmu Kubricka) tajemniczy, czarny Monolit wciąż pobudza wyobraźnię widza. 12 maja podczas Wieczorów Filmowych, niczym hominidy sprzed milionów lat, stłoczymy się wokół Monolitu w poszukiwaniu odpowiedzi na podstawowe pytania, od zarania dziejów zaprzątające umysł człowieka. 26 maja swoją wizję przemian ewolucyjnych wyłoży natomiast Peter Hyams, autor kontynuacji „Podróży poza gwiazdy”. W kolejnej odsłonie międzyplanetarnej odysei mówi są znacznie więcej, niż w pierwowzorze Kubricka. Czy werbalny potok może znaczyć więcej, niż sugestywnie dobrany obraz? Prelekcję oraz dyskusję poprowadzi Wojciech Sitek, doktorant w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Uniwersytecie...

czytaj więcej

Wieczory Filmowe: Jim Jarmusch

Opublikował | 20 marca 2018 w kategorii: 2018, Grunwaldzka, Projekcja filmowa DKF, Seans filmowy, Wieczór filmowy

Wieczory Filmowe: Jim Jarmusch

24.03.2018, godz. 18:00 Mysłowicki Ośrodek Kultury, ul. Grunwaldzka 7 WIECZORY FILMOWE: JIM JARMUSCH Wstęp wolny Najbliższy seans odbędzie się 24 marca po raz pierwszy w Mysłowickim Ośrodku Kultury przy ul. Grunwaldzkiej 7, a nie jak to było dotychczas, w MOK-u na Brzezince. Dzieje się tak, ponieważ trwające od dawna prace remontowe w Zniczu przeniosły się do środka. Oznacza to tym samym, że sezon w Brzezince został zamknięty, a dalsze seanse będą odbywać się przy ul. Grunwaldzkiej 7. Jarmusch po raz kolejny zostaje bohaterem Wieczorów Filmowych. Tym razem, reżyser „Truposza” i „Inaczej niż w raju” przedstawia nam losy pięciorga taksówkarzy oraz ich klientów w 5 miastach świata, min. w Nowym Jorku, Rzymie czy Helsinkach. Jarmusch skupia się na zaprezentowaniu relacji i więzi jakie wytwarzają się pomiędzy kierowcami i pasażerami w trakcie podróży, a które to zostają bezpowrotnie zerwane w momencie osiągnięcia celu podróży… W rolach głównych ujrzymy takich aktorów jak Winona Ryder, Roberto Benigni oraz Rosie Perez. Film doskonale uzupełnia muzyka autorstwa Toma Waitsa. Prelekcję przed seansem oraz dyskusję po filmie poprowadzi Artur Mendera – uczeń III klasy I LO w Mysłowicach, kinoman i reżyser amator – oraz Agnieszka Asenkowicz – filmoznawczyni, aktualnie pracująca w Centrum Kultury i Informacji Amerykańskiej American Corner...

czytaj więcej

Film z muzyką na żywo na inaugurację Wieczorów Filmowych

Opublikował | 6 września 2017 w kategorii: 2017, Brzezinka, Projekcja filmowa DKF, Wieczór filmowy

Film z muzyką na żywo na inaugurację Wieczorów Filmowych

Po wakacyjnej przerwie do byłego Kina Znicz powracają Wieczory Filmowe. Pierwsze spotkanie z dobrym kinem już 23 września. Na początek zobaczymy „Gabinet doktora Caligari” z muzyką na żywo w wykonaniu Łukasza Marciniaka. Piąty sezon Wieczorów Filmowych rozpocznie się niemym horrorem z muzyką na żywo w wykonaniu Łukasza Marciniaka, filmem-legendą, bo o „Gabinecie doktora Caligari” śmiało można tak powiedzieć. Miłośnicy horroru znajdują w tej opowieści o szalonym hipnotyzerze i upiornym somnambuliku prekursora dla całego gatunku filmu grozy. Zainteresowani sztukami plastycznymi zachwycają się niezwykłą ekspresjonistyczną scenografią, wśród której trudno odróżnić pokurczone ludzkie ciało od nienaturalnie wielkich cieni rzucanych na ścianę. Akademicy natomiast od lat toczą spory na temat tego, czy to niemieckie dzieło z 1919 roku jest nieświadomą zapowiedzią nadciągającego faszyzmu, czy po prostu przedziwnym tworem zrodzonym z majaków szaleńca. Żaden z tych aspektów nie wyczerpuje zresztą bogactwa interpretacji i odczytań tkwiącego w „Gabinecie dr Caligari”. To film, który dał początek kinu artystycznemu, ale jednocześnie daleko mu do nieprzystępnych produkcji dla wybranych. Realizacja sprzed niemal stu lat nadal mrozi krew w żyłach i wciąga w głąb sennego koszmaru, z którego nie chcemy wybudzić się zbyt szybko. Teraz Caligari przeraża może nawet bardziej niż kiedyś. Straszliwe monstrum o podkrążonych oczach, czarno-białe zakrzywione uliczki i szalony naukowiec wysyłają w kierunku widza niepokojące sygnały z dalekiej przeszłości. Przy udziale muzyki na żywo – gitary elektrycznej Łukasza Marciniaka – ożywimy na jeden wieczór demony sprzed wieku. Tego seansu nie będzie się dało prędko zapomnieć. Po projekcji usłyszymy łączący poezję z gitarą elektryczną duet Brzoska/Marciniak. Prelekcję oraz dyskusję poprowadzi natomiast Karolina Kostyra – doktorantka kulturoznawstwa o specjalizacji filmoznawczej na Uniwersytecie Śląskim. Wieczory Filmowe to szeroko pojęte działania w zakresie filmu i kultury filmowej organizowane z inicjatywy grupy mysłowickich miłośników kina. W ramach Wieczorów Filmowych organizowane są seanse, które odbywają się cyklicznie, głównie w soboty, prezentując widzom filmy największych twórców kinematografii. Celem cyklu jest wyświetlanie zarówno arcydzieł kina (np. Tarkowski, Kubrick, Lynch), jak również mniej znanych twórców kina niezależnego. Inauguracja nowego sezonu Wieczorów Filmowych odbędzie się 23 września o godzinie 18:00 w Mysłowickim Ośrodku Kultury na Brzezince (ul. Laryska 5), czyli w byłym Kinie Znicz. Bilety w cenie 10 zł do nabycia na stronie internetowej www.kupbilecik.pl oraz przy wejściu...

czytaj więcej

Wieczory Filmowe: John Huston

Opublikował | 12 czerwca 2017 w kategorii: 2017, Brzezinka, Kino, Projekcja filmowa DKF, Wieczór filmowy

Wieczory Filmowe: John Huston

Przed nami ostatni przed wakacyjną przerwą seans w ramach Wieczorów Filmowych. Spotykamy się w sobotę 17 czerwca o godzinie 18:00 w Mysłowickim Ośrodku Kultury na Brzezince (ul. Larska 5). Podczas ostatnich w tym sezonie Wieczorów Filmowych zobaczymy debiut Johna Hustona, dziś nazywany pierwszym wielkim filmem noir. Wstęp wolny! Adaptacja powieści Dashiella Hammetta „The Maltese Falcon” mieści w sobie wszystko, czego można oczekiwać od gatunku. Film z 1941 roku, w którym główne role grają Humphrey Bogart i Mary Astor to pełnokrwiste postaci, zawiła intryga i duszny klimat. Do biura cynicznego detektywa o zmęczonej twarzy Humphreya Bogarta wchodzi damulka. Jedna z tych, które udają zagubione i niewinne tylko po to, by wykorzystać mężczyzn wedle własnych zachcianek. Proste z pozoru zlecenie odnalezienia zaginionej siostry zamienia się w pokrętną grę prowadzoną przez szajkę homoseksualistów, której stawką jest odnalezienie figurki sokoła. W świecie zaludnianym przez szemrane postaci w stylu przewrotnej femme fatale, groteskowego grubasa czy jego zniewieściałego pomagiera niełatwo się połapać. Zresztą, nie chodzi tu tyle o intrygę, ale o to, co zawieszone w powietrzu. Jest gęsto od dymu papierosowego i napięcia erotycznego, a po jednym łyku whiskey z proszkami nasennymi traci się przytomność. To dzieło klaustrofobiczne, wypełnione paranojami, a jednocześnie proste, przystępne i doskonałe formalnie. Najlepsze, co ma do zaoferowania kino klasyczne – „the stuff that dreams are made of”. Przed seansem prelekcję pt. „Na tropie filmu czarnego” oraz dyskusję poprowadzi Karolina Kostyra – doktorantka kulturoznawstwa o specjalizacji filmoznawczej na Uniwersytecie...

czytaj więcej

Przegląd Filmów Kiyoshi Kurosawy

Opublikował | 8 listopada 2016 w kategorii: 2016, Brzezinka, Grunwaldzka, Kino, Projekcja filmowa DKF, Seans filmowy

Przegląd Filmów Kiyoshi Kurosawy

Przed nami kolejne wydarzenie filmowe, tym razem będzie to trzydniowy przegląd filmów znanego głównie z horrorów japońskiego reżysera Kiyoshi Kurosawy. Przegląd odbędzie w dniach 18-20 listopada w Mysłowickim Ośrodku Kultury. Kiyoshi Kurosawa to japoński reżyser, scenarzysta i aktor, noszący to samo nazwisko, co jego słynny rodak Akira Kurosawa (aczkolwiek z nim nie spokrewniony). Zasłynął jako innowator kina spod znaku grozy, chociaż równie dobrze czuje się w innych gatunkach filmowych: filmach erotycznych, gangsterskich, thrillerach, obyczajowych czy science-fiction. Wielokrotny zdobywca Japońskiej Nagrody Filmowej oraz laureat wielu międzynarodowych festiwali filmowych. Podczas przeglądu zostanie wyświetlonych sześć filmów japońskiego reżysera. Pierwszego dnia przeglądu w Mysłowickim Ośrodku Kultury przy ul. Grunwaldzkiej 7 zostaną wyświetlone filmy „Pozwolenie na Życie” oraz „Oczy Pająka”. Dwa kolejne dni przeglądu to projekcje w filii MOK na Brzezince (ul. Laryska 5), czyli w byłym Kinie Znicz – 19 listopada o godzinie 18:00 uczestnicy wydarzenia zobaczą filmy „Kuracja” i „Puls”, które zostaną poprzedzone prelekcją Jakuba Pudełko, natomiast 20 listopada zobaczymy filmy „Tokijska Sonata” i „Charyzma”. Wstęp na każdy z filmów kosztuje 5 zł, natomiast cena karnetu trzydniowego (6 filmów) wynosi 20 zł. Wydarzenie odbywa się w ramach Wieczorów Filmowych, czyli cyklu projekcji organizowanych przez grupę mysłowickich miłośników kina we współpracy z Mysłowickim Ośrodkiem Kultury, którego czwarty sezon został zainaugurowany 29 października projekcją filmu Zagadka Nieśmiertelności. Wieczory Filmowe to szeroko pojęte działania w zakresie filmu i kultury filmowej. Celem przedsięwzięcia jest wyświetlanie zarówno arcydzieł kina (np. Tarkowski, Kubrick, Lynch), jak również mniej znanych twórców kina...

czytaj więcej

Wieczory Filmowe. Woody Allen

Opublikował | 24 maja 2016 w kategorii: 2016, Brzezinka, Kino, Projekcja filmowa DKF

Zapraszamy na kolejną projekcję w ramach Wieczorów Filmowych. W sobotę 28 maja o godzinie 18:00 w MOK Brzezinka (ul. Laryska 5) zostanie wyświetlony film Woody’ego Allena. Podczas Wieczoru Filmowego odbędzie się projekcja amerykańskiej komedii z 1966 roku w reżyserii Woody’ego Allena i Senkichiego Taniguchiego, wyprodukowany przez American International Pictures. Woody Allen zadrwił sobie i nabył prawa do japońskiego filmu szpiegowskiego, w którym pozamieniał kolejność scen, dodał własne i podłożył nową ścieżkę dźwiękową. Komedia z nieco absurdalnym poczuciem humoru. Działo się w 1966 roku. Zapraszamy wszystkich do byłego Kina Znicz na przedostatni seans w tym sezonie....

czytaj więcej

„Pielgrzym” film dokumentalny .

Opublikował | 7 kwietnia 2015 w kategorii: Brzezinka, Projekcja filmowa DKF

„Pielgrzym” film dokumentalny .

  „Pielgrzym” Film dokumentalny w reż. Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego 17.04.2015 r., MOK Brzezinka, dwie projekcje: godz. 17.00 i godz. 19.00 Bilet – 5 zł (obowiązują zniżki MOK) Na schodach, wyłożonych czerwonym dywanem sylwetka wspinającego się człowieka. Kiedy się odwróci, z ekranu spojrzą jasne, spokojne oczy Jana Pawła II, „polskiego” papieża. Tak zaczyna się „Pielgrzym” Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego. Film, zrealizowany na zlecenie Watykanu i Episkopatu Polski był pierwszym dokumentem doniosłej wizyty głowy Kościoła katolickiego w naszym kraju. Jego premiera odbyła się 3 listopada 1979 r. w Watykanie w obecności Ojca Świętego, który, dziękując reżyserowi, powiedział po projekcji: „Bóg zapłać. Cieszę się, że oczy moje mogły widzieć to, co będą mogli oglądać moi rodacy w kraju. Dawniej pisało się dokumentację tylko piórem, teraz pisze się ją także kamerą. Jest to wspaniała dokumentacja.” (za informacją w „Tygodniku Powszechnym”, nr 49/79). Potem projekcje filmu, zrealizowanego na taśmie 16 mm odbywały się w wielu polskich kościołach. W początku 1981 roku zapadła decyzja o przekopiowaniu „Pielgrzyma” na taśmę 35 mm i rozpowszechnianiu w kinach. Oto ludzie biegnący warszawskimi ulicami obok samochodu papieża, oto tłum duchowieństwa w mrocznych wnętrzach warszawskiej katedry – to jedne z pierwszych kadrów „Pielgrzyma”. Twarze wiernych, w skupieniu i zasłuchaniu szukające twarzy Jana Pawła II. Potem wizyta w Belwederze… następnie chwila zadumy przy Grobie Nieznanego Żołnierza… Na Placu Zwycięstwa ołtarz z monumentalnym krzyżem, tłumy. Przejmującą ciszę towarzyszącą homilii, której tematem jest relacja: Chrystus-człowiek, przerywają oklaski i pieśni. Realizatorzy informują, że jako inspiracja .posłużyły im teksty homilii papieskich – wykorzystali w „Pielgrzymie” obszerne, jak na czas trwania filmu – ich fragmenty, starannie je selekcjonując. Z Trzosem-Rastawieckim współpracowało siedmiu operatorów. Chociaż każdy z nich w sposób charakterystyczny operuje kamerą, w tym przypadku podporządkowali się głównemu założeniu – uchwyceniu atmosfery, rejestracji reakcji, a wszystko to w ścisłym związku ze słowami, wypowiadanymi przez papieża. Podczas spotkania przed kościołem św. Anny w Warszawie kamera „z lotu ptaka” rejestruje mrowie głów, nad którymi unosi się głos Jana Pawła II. by za chwile towarzyszyć samotnej białej sylwetce na Placu Zwycięstwa, dostrzec pożegnalne gesty. Gniezno. Zamyślona twarz papieża, podparta dłonią – takich ujęć jest w tym filmie wiele. Twarze zgromadzonych w Częstochowie. Prymas Stefan Wyszyński, zmęczony upałem, klęcząc, wspiera się na stopniach schodów… Scena – symbol, podkreślająca wzajemne więzy, potrzebę łączności i bliskości; dziesiątki, setki rąk chwytające dłonie Ojca Świętego. W sytuacjach rejestrowanych przez kamery rzadko pojawia się patos, jest w nich raczej ludzkie uczucie, może prozaiczność, nawet prywatność. Klęczące, przejęte dzieci, modlący się długowłosi młodzieńcy, swobodnie, wesoło gawędzący księża, ustawiający się do wspólnej fotografii i po chwili uciekający przed gwałtowną burzą, zakłopotani, bezradni i zupełnie pozbawieni dostojeństwa biskupi i kardynałowie, nie mogący sobie poradzić ze spontanicznością młodzieży podczas spotkania na Skałce. Jest coś rodzinnego i swojskiego w sekwencji z Wadowic – Karol Wojtyła wchodzi w podwórze domu, w którym się urodził i spędził dzieciństwo. Jest jakby sennie, na drewnianych schodach drzemią leniwie koty… Obszerne fragmenty poświęcone są spotkaniom z młodzieżą, kontaktom z dziećmi. Zdjęcie małej Krakowianki rozpaczliwie płaczącej w ramionach papieża obiegło świat – tę scenę udało się także uchwycić realizatorom. Papież śpiewający, słuchający pieśni i piosenek, wybijający nogą rytm to drobiazgi, będące jednak ważnym elementem filmu, dopełniającym osobowość Ojca Świętego. Bezpośrednim tworzywem, budującym tę osobowość i autorytet są głoszone przezeń idee, jego spokój, rozwaga i służba ludziom. Potwierdza to czynami i słowami. Fragmenty homilii, które słyszymy w „Pielgrzymie” zawierają prawdy nadrzędne, stanowią ich kanon. Jan Paweł II mówi o wolności, pracy, kulturze, o duchowym bogactwie człowieka, o roli rodziny. Wreszcie o Polsce, zawiłych dziejach naszego narodu. Uparcie te prawdy przypomina, wskazując ich nieprzemijające wartości. Potrafi mówić w sposób szczególny, dostosowany do okoliczności i audytorium. Wiwatującym górnikom powie z uśmiechem „Slązokom zawsze mało”, nie ukrywa wzruszenia przed góralami, dzieli się gorzkimi refleksjami z siostrami zakonnymi, obdarza pełnymi miłosierdzia i dobroci słowami chorych na specjalnej audiencji. Ta ostatnia scena została zrealizowana z wielkim taktem i dyskrecją. Jest w „Pielgrzymie” kilka fragmentów szczególnie wzruszających, jak obraz starego człowieka, klęczącego o zamglonym poranku samotnie przed figurą Matki Boskiej, jak – znów samotna i klęcząca – postać ni to pątnika, ni to dziada proszalnego...

czytaj więcej

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress